Tatigkeitsgebiete im User Experience Design


Tätigkeiten und Ergebnisse des User Experience Designs

Passend zur aktuellen Arbeitsmarktsituation bin ich über einen schönen Artikel von Steve Psomas gestolpert. In diesem beschreibt er sehr anschaulich welche Fähigkeiten für gutes User Experience Design notwendig sind und welche Fragestellungen sich in den unterschiedlichen Tätigkeitsgebieten ergeben:

Information Architecture

When wearing the information architect hat, your job is designing a user interface (UI) structure that satisfies the corporate business strategy, product strategy, and user experience strategy and accommodates all use cases and product requirements.

Interaction Design

With increasing pressure to create rich user experiences, the interaction designer bears the greatest load and is responsible for conceptual design, which requires exposure to the latest UI patterns and components. In laying the groundwork for and producing the deliverables listed in the sidebar, the interaction designer dives deepest into the minutia of page elements, presentation, and page flow.

Usability Engineering

Shifting into a user mindset helps me both when laying the groundwork for usability testing and when creating the pre-test and post-test deliverables shown in the sidebar. It is essential when conducting usability test sessions, evaluating the findings of a usability test, and making design recommendations.

Visual Design

Visual design communicates your brand. That’s why everyone has an opinion about it. But it also communicates interactivity, information structures, workflows, and relationships between the elements and components on a screen, making it an essential aspect of UX design for applications—whether for the desktop, the Web, or mobile devices.

Prototype Engineering

Ideally, an interaction designer and prototype engineer work closely together to deliver prototypes of concept models for testing by the usability engineer. The findings of usability test sessions determine the designer’s next course of action—either iterate the design of the feature based on test results or move on to the next feature.

Nachdem in den letzten Jahren eher der Trend dazu ging die verschiedenen Fähigkeiten durch einen oder wenige Spezialisten in Projektteams zu bringen, habe ich in letzter Zeit verstärkt beobachtet, dass die einzelnen Kompetenzen durch mehrere Spezialisten abgedeckt werden. Gerade in großen Projekten ist es, allein schon wegen der Menge an anstehenden Aufgaben, wichtig und notwendig die verschiedenen Kompetenzen auf mehrere Köpfe zu verteilen.
Üblicherweise finden sich dabei die Rollen Interaktionsgestalter, Screendesigner und User Experience Researcher bzw. Usability Engineer. Der/die Interaktionsgestalter/in deckt dabei die Kompetenzen Information Architecture und Interaction Design ab. Der/die Screendesigner/in beschäftigt sich mit Interaction Design und Visual Design. Der/die User Experience Researcher/in übernimmt den Part Usability Engineering. Von wem das Prototype Engineering gemacht wird, hängt sehr stark von der Technologie ab. Bei WPF bzw. XAML ist dies eine Aufgabe, die von Interaktionsgestalter, Screendesigner und technischen Entwickler eher gemeinsam bearbeitet wird.

Siehe auch

The Five Competencies of User Experience Design
Tätigkeiten und Ergebnisse des User Experience Designs (PDF)

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